– Vi har fått en väldigt positiv respons, berättar Johan Nordin, delmarknadschef med ansvar för restaurangerna. Det här har blivit möjligt då vi installerat ett nytt system där kunderna själva får göra sin beställning på stora displayer i kiosker när man kommit in i restaurangen. Där slår kunden in sin egen beställning och får då frågan i kiosken om maten skall serveras vid bordet eller om man vill vänta vid kassan. Det är både skönt och praktiskt när man kommer med barn eller som sällskap och kan slå sig ned vi bord direkt och invänta maten efter sin beställning.

Kunden kan välja att sitta var de vill i restaurangen och tar med sig ett s.k. tält (bordsryttare) med ett nummer som gör att personalen sedan ser i vilken zon denne befinner sig i när maten skall serveras. Systemet fungerar oavsett om kunden sitter inom- eller utomhus.
– Det här ger mängder av fördelar, berättar Johan. Dels får kunderna alltid nylagad mat då den tillagas direkt på beställning. Dessutom adderar det här massor med positiva gästkontakter då personalen kommer ut med maten istället för att kontakten enbart sker vid kassan. Det blir helt enkelt roligare att arbeta. Eventuella missförstånd eller kompletteringar reder man enkelt ut vid serveringen. Vi ser det här som en bra investering för våra medarbetare. Genom att få servera och träffa gästerna på det här sättet får de en positiv feedback som aldrig funnits tidigare vilket är väldigt uppskattat.

Restaurangerna i Hemlingby i Gävle, Sandviken, Valbo och Söderhamn är alla utrustade med den senaste tekniken vilket möjliggör bordsserveringen och lanseringen har gått över förväntan.
– Vår resa är att möta vad gästerna vill ha, förklarar Johan. Så det är verkligen kul att vi är så långt framme i utvecklingen. Visst är det en del träning men redan från början har det varit ett mycket positivt utfall att satsa på den personlig servicen. Vi möter upp de kunder som har funderingar och hjälper till och berättar hur det fungerar. De som känner sig osäkra kan naturligtvis fortfarande beställa i kassan men systemet att beställa själv i lugn och ro innan man sätter sig till bords ger ju en helt annan upplevelse.

Traditionellt innehåller McDonalds hamburgare 100 procent nötkött men allt fler kunder väljer också andra alternativ.
– Systemet utvecklas så att det går mot en allt mer flexibel meny. Man kommer dock alltid att kunna beställa en Big Mac eller andra av våra klassiska burgare medan andra vill ha kyckling eller veganskt protein. Det här ger ju många möjligheter men det gäller att inte gå för fort fram. Det skall vara enkelt för våra kunder oavsett om man beställer av basutbudet eller komponerar sin egen burgare och meny.

McDonald’s lanserar sig nu som Sveriges största flexitarianska restaurangkedja och målsättningen på sikt är att kunna erbjuda den utökade servicen på alla restauranger.
– Med det här produktionssystemet så känns det verkligen som vi är framtidens restaurang, säger Roland Edin som idag driver 17 av Sveriges cirka 210 restauranger. Det är ju fantastiskt att kunna erbjuda bästa möjliga service på ett smart och effektivt sätt. Tidigare fick vi ju gissa oss till vad våra kunder skulle beställa och fick därför kasta en hel del. På det här sättet får alla kunder garanterat nylagad mat samtidigt som det innebär stora miljömässiga fördelar. Att det sedan blir mer trivsel i lokalerna med servering vid borden är ju ytterligare ett stort plus på menyn.

För mer information kontakta
Roland Edin
070-5189355

Bildtext: Restaurangchef Ludvig Persson tillsammans med delmarknadschefen Johan Nordin erbjuder bordsservering på bland annat på McDonald’s Hemlingby i Gävle.


Om McDonald’s
Bröderna McDonald hade sedan 1940 drivit en drive in-restaurang tillsammans, men i och med att tiderna förändrades, människor var bilburna och hade ont om tid, så behövde bröderna ändra sitt koncept. De plockade bort en rad rätter från menyn som bantades ned till åtta rätter – med hamburgare i högsätet. Det nya konceptet, snabb service och god mat blev deras lyckokast och verksamheten blomstrade.

I Illinois, USA, fanns Ray Kroc (1902-1984). Han jobbade som försäljare av den så kallade Multimixern – en milkshake-maskin som kunde blanda fem shakes – samtidigt! Bröderna McDonald köpte så många maskiner att Ray Kroc bestämde sig för att åka och besöka bröderna.

Ray Kroc blev mäkta imponerad av det han fick se. Enkelheten, snabbheten, kvaliteten och de låga priserna fascinerade Ray Kroc som genast såg möjligheten att starta fler restauranger. Bröderna McDonald välkomnade Ray Kroc som partner och dagens McDonald's var född. Ray Kroc grundade McDonald's franchisekedja, McDonald’s Cooperation, och blev 1955 den förste franchisetagaren med sin McDonald’s-restaurang i Des Plaines, Chicago. Fem år senare, 1960 köpte Ray Kroc de exklusiva rättigheterna till namnet McDonald's.

Ray Kroc trodde på entreprenörskap och belönade sina franchisetagare för deras individuella initiativ. Många av signaturrätterna – som Big Mac, Filet-O-Fish och Egg McMuffin, skapades av franchisetagare. Samtidigt ställde Ray Kroc höga krav på sig själv och sina medarbetare och utarbetade tidigt den formel "hörnstenar" som fortfarande gäller för hur en McDonald’s-restaurang ska drivas. Hörnstenarna blev KSR&V: Kvalitet, service, renlighet, värde.

McDonald’s i Sverige
Paul ”Palle” Lederhausen var i början av 70-talet leverantör av maskinell utrustning till gatukök och storkök då han vid ett besök i USA fick upp ögonen för Ray Crocs McDonald’s-restaurang i Des Plaines. De fick god kontakt och Palle fick småningom erbjudandet att bli franchisetagare för Sverige och därmed grundaren av McDonald’s i Sverige.

Sveriges första McDonald’s-restaurang öppnade på Kungsgatan 4 i Stockholm den 27 oktober 1973. Då kostade en Big Mac 4,75 kr och potatisen skalades och skars till pommes frites i källaren på restaurangen. 45 år senare är McDonald’s Sveriges största restaurangkedja och Sveriges mest besökta restaurang. McDonald’s har 12 000 medarbetare, en omsättning om över 5 miljarder kronor och över 400 000 gäster serveras dagligen på någon av landets ca 210 restauranger.

För mer information se http://www.mcdonalds.com