Annika Janglund, näringslivsutvecklare på Gävle kommun.

Förbättrade attityder och förståelse för företagande

19/2 kl. 22:49

Gävle kommuns näringslivsprogram är framtaget i samverkan mellan Gävles näringsliv, myndigheter, utbildningssamordnare och Gävle kommun i syfte att stärka det lokala näringslivet. Affärsmagasinet Företagsbladet frågar Gävles makthavare, tjänstemän och företagare om hur de personligen ser på de tre näringslivspolitiska huvudmålen. Här går frågorna till Annika Janglund, näringslivsutvecklare på Gävle kommun.

1. Hur anser du att Gävle kommun på bästa sätt skall skapa de bästa förutsättningarna för företagande i jämförelse med andra kommuner inklusive Stockholmsregionen?
– Grundförutsättningarna tror jag är Näringslivsprogrammets strategiska genomförandearbete där programmets ledord: Kommunikation - Dialog - Uppföljning - Utvärdering har en central betydelse för att nå våra mål. Delaktighet och samarbete mellan kommun och näringsliv tror jag är nyckeln till framgång. För att förverkliga dessa framgångsfaktorer bör alla känna till Näringslivsprogrammet som helhet internt som externt.
Fler mötesplatser för dialoger och samverkan och fortsatt arbete med våra externa och interna referensgrupper. Vi arbetar vidare för en ömsesidig förståelse för företagens vardag och betydelse för vår välfärd och för tjänstemäns och politikernas olika uppdrag och roller.
Viktigt att få en gemensam målbild om vart vi vill och ska och att skapa en positiv framåtanda och vi-känsla för vårt gemensamma näringslivsarbete. Ta tag i det som inte fungerar och lyfta fram det positiva som sker.
Vi ser till att genomföra NP aktivitetslista, följa upp och kommunicera allt som händer och sker i våra kanaler externt som internt och vid de årliga uppföljningsdagarna.
Tillsammans behöver vi marknadsföra kommunens Företagsservice så att fler känner till vad Företagsservice har att erbjuda. Effektivare ledtider och snabbare service för enkla och mer komplexa ärenden. Det ska vara lätt att få kontakt med kommunen, få snabba återkopplingar, beslut och möjliga lösningar. Vi fortsätter att arbeta med bemötande och attitydfrågorna genom våra interna utbildningar som vänder sig till både handläggare och chefer där vi idag kan se ökat resultat i vår NKI servicemätningar inom våra myndighetsområden.

2 Vilka sätt tror du är de bästa för att Gävle skall få en framgångsrik kompetensförsörjning?
– Ett gott samarbete med Högskolan och god samverkan mellan skola och näringsliv. Fler behöver utbilda sig inom de kompetenser och bristyrken företagen efterfrågar. En fortsatt samverkan inom samverkansforumet Kompetenscentrum Gävle, där man har identifierat bristyrken inom olika branscher och därefter skräddarsytt yrkesutbildningar efter arbetsmarknadens behov. Jobb och utbildningschansen och Trossen är några andra framgångsrika samverkansmodeller för kännedom och kunskap om yrken, arbete och utbildningar utifrån arbetsmarknadens behov. Vi bör även jobba för att attrahera studenter att stanna kvar i Gävle efter avslutade studier och tillvarata nyanländas kompetens.

3 Hur skall vi få Gävle att uppfattas som en av Sveriges mest attraktiva platser för företag?
– Jag tror att om vi ska kunna attrahera fler företag till Gävle måste vi kunna erbjuda en helhet. Attraktiva bostäder, förskolor, skolor, föreningsliv, vård och omsorg. Vi måste även kunna erbjuda byggklar mark. Att ligga i framkant och erbjuda goda etableringsmöjligheter för både nya och befintliga företag och ett välkomnande av världsklass.
Vi har ett guldläge med vårt strategiska läge och fina infrastruktur och allt vi har att erbjuda gällande kultur, frilufts- och idrottsliv.
Att tala väl om Gävle och återigen lyfta fram de tillgångar vi har. För att göra Gävle attraktivt måste vi även höja oss i näringslivets olika rankingar. Svensk Näringsliv och Kommunens NKI (nöjd kund index) servicemätningen i företagsärenden där arbete sker med ständiga uppföljningar och förbättringar för en effektivare service och kvalitetsmässig hantering inom alla våra myndighetsområden.

Vad tycker du personligen är den punkt där vi kan förbättra oss allra mest?
– Förbättrade attityder och förståelse för företagande. Här tror jag att ökad kunskap och förståelse om företagens vardag och om kommunens olika uppdrag och roller kan bidra till en ödmjukare attityd.
Kommunicera - Vi gör bra saker och har mycket att vara stolta över i vår kommun men vi är dåliga på att berätta.
Ännu fler mötesplatser för dialog och samverkan samt kompetensförsörjningen.

Har du några övriga synpunkter om Näringslivsprogrammet eller näringslivet i regionen i övrigt?
- Vi har ett vägledande Näringslivsprogram t.o.m. 2020 och ett fantastiskt näringsliv. Tillsammans kan vi göra skillnad för ett företagarvänligt och näringsrikare Gävle.

Namn: Annika Janglund
Ålder: 61 år
Titel: Näringslivsutvecklare, programledare för Näringslivsprogrammet
Organisation: Gävle kommun

 

Affärsmagasinet Företagsbladet kommer i en artikelserie att fråga våra beslutsfattare och företagare hur vi tillsammans skall klara av de tre näringslivspolitiska huvudmålen. Läsa mer om näringslivsprogrammet och ge gärna dina förslag och synpunkter på länken här.
https://effectplus.se/amne/gavle-kommun-naringslivsprogram-2018-2020

Företagsbladet ges ut 9 gånger om året och delas ut till alla företag i Gästrikland.
Affärsmagasinet utges av Gestrike Media AB som är ett privat oberoende mediaföretag utan presstöd eller partipolitisk tillhörighet.
Det redaktionella materialet är i huvudsak producerat av läsarna själva genom http://www.effectplus.se, Företagsbladets hemsida http://www.foretagsbladet.se eller via presstjänsten SvenskPress.se

Denna artikel är publicerad på Ockelbonyheter via Yodo News.

Joe Formgren

Joe Formgren

Medlem sedan 2007-04-21

Joe Formgren är reklamman, marknadsförare och kommunikationsstrateg. Grundare av SvenskPress.se genom Gestrike Media AB och delägare i Precis Rek... Läs mer

Kommentarer

Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Hjälp

Stäng